Suzuki GSX-R 600 '99



Közel 3 éve vagyok boldog tulajdonosa egy 99'GSX-R 600-nak. Ez idő alatt közel 30.000 km-t tettem meg vele, így gondoltam, megosztom veletek a tapasztalataimat.
Megjegyzem, az esetleges elfogultság csupán a képzelet csalfa szüleménye lehet.:)
Nézzük először a külsejét. Egy mai modern gixxerhez képest ő egy repülőgép hordozó anyahajó. Talán nekem pont ez tetszik benne.:)

A teljesen egyedi formavilága ami rabul ejt és kirobbantja a többi motor közül, a motor far részén a "púp" és természetesen a kék-fehér szín mind-mind a versenypályáról jöttek. Ő volt az első igazi modern hídvázas nagy torlónyomású levegővel lélegeztetett sportmotor, nem csak a suzuki palettáján, hanem az összes motor márka közül. Szerintem mondhatjuk, ebben az évjáratban a legsportosabb vas. Zárójelesen jegyezve, ez igaz a legelső 1985-ös GSX-R 750-re is.:) Aztán az 1996-ban megjelent "SRAD" nevet kapott gép volt a második nagy lépcső, ennél az évjáratnál kezdődött el az az irányvonal, amit a mai napig lendületesen fejlesztenek, finomítanak, és a mai gixxerek képében köszön vissza ránk az utcán és a versenypályán. "Az ős, amely iskolát teremtett". Egy olyan iskolát, ami feldobta a leckét a konkurenciának rendesen. A nagyszerű 750-es mintájára készült el a teszt főszereplője, a 600-as változat is, azzal a különbséggel, hogy a teleszkópjai nem fordítottak és a hátsó lengővilla nem merevített, de ezen kívül a váz, a forma megegyezik. Méltán lett híres ez a generáció a hatszáz köbcentis géposztályban, ugyanis 1999-ben Stéphane Chambon megkoronázta a Supersport Világbajnokság győzelmével a gixxert, így megjelent az "Allstar" replika fényezés is, ami a mai napig az egyik legegyedibb-legszebb színkombináció.

Ez a most épp 10 éves motor lehet, hogy hihetetlen, de menetteljesítmény, kezelhetőség terén nem marad el annyira a vadi új motorok világától mint hisszük!
A nagy mérete csak látszat. Csupaszon a motor egész karcsú képet mutat, nagy termete ellenére szárazon csupán 174 kg. Kezes, könnyen kezelhető. Papíron 110 LE, ez 15-el marad el a legújabb modelltől...Szerintem nem kell szégyenkeznie. Természetesen fej-fej mellé állítva a régi és az újabb modellt rögtön kitűnik a különbség, de ez a különbség meglepő módón nem egetverő. Az újabb évjáratnak a magasabb fordulatszám kiaknázhatósága miatt van meg az előnye a teljesítmény terén. Nameg a súlycsökkenése és a futóműfejlesztése, de ezt a majd 10 éves fejlesztési ciklustól el is várjuk. Fölösleges is a hasonlítgatás, az mindenkinek egyértelmű, hogy a gixxer időről-időre mégjobbá forrta ki magát. És ez így is van rendjén.

A száraz adatok a következők. Egyesbe 110, kettes 160, és harmadikban 200-nál lép közbe az elektronika. Ami meglepett, hogy állóhelyből indulva egy CBR 1100 XX (165LE) mellett lazán ott volt 180-ig, utána se ment el nagyon a CBR. Végsebessége óra szerint 260 felett picivel, ekkor hatodikban majdnem pirosba van a mutató, dombon lefele hátszélben lehet le is tiltana.:)
Ahhoz képest hogy "csak" 600as, van benne elég nyomaték, 3000-nél már simán lehet tartani a fordulatszámot, hatodikba 65-70 km/h, bírja és nem túl alacsony neki. Használhatóbb erő 5000-nél jelentkezik, ott már hatodikban is lendületesen lehet előzni. (6-ba 4500rpm, 90km/h).
A gyorsulásnál 8-9ezernél érezhető egy rúgás, azt hinnék, hogy lineáris onnantól, de a régi karburátoros motorokra jellemző megindulás 10ezres fordulatszám felett felettébb érzékelhető, ott kap igazán észbe a motor, amig majd 14ezer körül közbeszól az elektronika.

A fékekről. Nekem fém fékcső van elöl, jól végzi a dolgát, persze nem tud annyit mint egy radiális. A seggét emelné ha én merném. Az elejét szereti magától is emelni, de egyesben gázra gyönyörűen egykerekezik a motor(gyári áttétellel). El lehet vele váltani 3-4-ig, gyakorlás kérdése az egész.
Kormánystabilizátor hiánya miatt én inkább kerültem a nagy tempós egykerekezéseket. De kormánytelóval panasz nem lehet rá.

A "púp" alatt elég nagy hely van mindennek, ásványvíz, pénztárca, étel-ital stb, csomagrögzítő kampók. Túrázásra akár. Amelett hogy nagyszerű sportmotor, túramotor is egyben. A kényelemről annyit hogy a 190 centimhez nem gond. Eddig legnagyobb táv egy nap 500 km volt, ráadásul 2 személlyel, utasom se panaszkodott, és el se voltunk fáradva. Mentünk volna még.:)

Benzinfogyasztás az van, olaj nem vészes. 6,5 liter körül mozog nálam vegyes használat esetén. Túrázással kb. 5 liter. A 6,5-et úgy értem, hogy van benne 100-as tempó, meg 200-as is, meg 140es utazó is, meg városban kis bohockodás. Persze meg lehet oldani, hogy 10 felett legyen a fogyasztása, csak épp a gázmarkalotatot nem szabad elengedi a "kopp" állásról.
A karbantartására nagyon odafigyeltem. Olajcsere mindig időben, jó minőségű olajjal. Sok mindent kipróbáltam már, jópár kipufogó és áttétel "megfordult" rajta. Az elöl két foggal kisebb lánckerék kicsit soknak bizonyult, viszont kettesben gázra utassal volt kedve kicsit...:)
Puha keverékű (használt)hátsó gumi 5000km-t kibír, szerintem ez elég jó. Igaz szövetig használva. Sportmotorra nem is szabad túragumit tenni. Viszont ha egy köztes megoldást kell említenem, a rajta lévő Metzeler M3-al kifejezetten meg voltam elégedve. Peremig bátran lehetett dönteni, jól tapadt és tartósnak bizonyult. De azért még puhább gumi feszül rajta az esetek többségében. :)

Összességben nagyon elégedett vagyok vele. Erre a generációra már hellyel-közzel lehet mondani, hogy "kompakt" kis gép, könnyen kezelhető, lehet vele autópályán menni ezerrel, akár túrázni utassal vagy a hegyekben kanyarogni és ijesztegetni az ezres vasakon lobogó haverokat.
Mentem már GSX-R 1000-el, ami ugye valljuk be nem egy 600-as. Mégse van bennem, hogy nem elég az ereje és nem elég élvezet vele a motorozás. Megvan benne a régebbi gépek fílingje, amit a leendő "high-tech" GSX-R-emből félő, hogy hiányolni fogok. Akárhányszor ráülök "szívem a torkomban", és tudom, hogy boldog percek-órák következnek. Ő egy igazi egyéniség számomra. Lehet ezt az egyéniséget csak az idő múlása hozza meg egy motorban, nem tudom. Amit csak remélhetek, hogy az utódja is hasonló érzéseket fog belőlem kiváltani. Gondoltam már rá sokszor, hogy egy ilyen megbecsült szép állapotú SRAD-ot nem szabad eladni....De gyarló az ember, és hagyja, hogy az ördög bűnbe vigye. Könnyen meglehet, hogy engedek a csábításnak. De akkoris. Ha majd egyszer megtehetem. Újra lesz egy SRAD-om. Méghozzá a nappalimban. Dísznek.

FeFe*ST